یک مهاجر ، یک دانشجو

ارائه تجربیات شخصی

یک مهاجر ، یک دانشجو

ارائه تجربیات شخصی

  • ۰
  • ۰

سلام. با توجه به دغدغه ای که در مورد ثبت نام در کنکور در بین هموطنان افغانستانی ما وجود دارد، من امروز می خواهم یک پست در این مورد براتون بزارم و به شرح کامل این پروسه ی ثبت نام بپردازیم.

نکته: این اطلاعات برای کنکور سال 99 می باشد که بیشتر این اطلاعات برای ثبت نام در کنکور هرسالی به درد می خورد و فرقی ندارد.

نکته: سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org به یاد داشته باشید که حسابی باهاش کار داریم.

خب ثبت نام کنکور هر سال در یک تاریخ مشخص انجام می شود. 

 

نکته:سازمان سنجش هر ساله برای آن دسته از داوطلبانی که به هر دلیلی تو بازه زمانی اعلام شده موفق به پر کردن فرم ثبت نام کنکور سراسری نشده اند بازه زمانی دیگری را تحت عنوان تمدید مهلت ثبت نام کنکور سراسری 99 بعد از اتمام زمان ثبت نام کنکور 99 در نظر می گیرد که بلافاصله پس از اتمام مهلت اصلی توسط سایت سازمان سنجش اعلام می شه. 

 

خب برای ثبت نام باید وقتی زمانش فرا رسید، به دو روش ثبت نام را انجام دهید.

اول) از طریق مدرسه: بعضی از مدارس هرساله برای دانش آموزان خود اقدام به ثبت نام آنها در کنکور می کنند که البته هزینه هایی (به نظرم زیادی در حدود 15 هزار تومان در سال 99 در قم) علاوه بر هزینه ی آزمون کنکور دریافت می کنند.

 

نکته: توجه کنید که آزمون کنکور مجانی نیست و در قبالش 37 هزار تومان (کنکور سال 99) از تون دریافت می کنند که یک شماره سریال اعتباری 12 رقمی بهتون بدن و بعدا شما تو قسمت ثبت نام باید اون کد را وارد کنید تا بتونید در آزمون ثبت نام و شرکت کنید. 

نکته: توجه کنید که ثبت نام در هر گروه آزمایشی مثلا ریاضی، زبان، تجربی، علوم انسانی و ... هرکدام هزینه ی جداگانه (37 هزار تومان) دارند.

نکته: کساانی که علاقه دارند، در زمان انتخاب رشته(پس از اعلام نتیجة اولیه،) از رشته های تحصیلی دانشگاه پیام نور و مؤسسات غیردولتی(غیر انتفاعی) هم رشته هایی را انتخاب نمایند، لازم است در سامانه خرید کارت اعتباری، مبلغ 18 هزار و 600 تومان واریز کنند و شماره سریال (ده رقمی) دریافت کنند.

نکته: هزینه ی پیامک از روند اخبار آزمون هم 1600 تومان است.

 

دوم) ثبت نام به صورت شخصی: خب تو این روش که ما قرار آموزششو بدیم، بدون پرداخت هزینه ی اضافی و با پرداخت هزینه ی آزمون، ثبت نام را انجام می دهید.

 

نکته: خب توجه کنید وقتی به زمان ثبت نام کنکور می رسیم، یعنی تو ماه بهمن، سازمان سنجش تو سایتش یک دفترچه ی راهنمای ثبت نام کنکور در کنار لینک ثبت نام مستقیم در کنکور سراسری میزاره که باید اونو اول دانلود کنید و بخونیدش. چون اطلاعات ثبت نام و نحوه ی انجام اون و ... که لازم می شه توش توضیح داده مفصل!!

نکته: به دفترچه ی جداول و رشته های ممنوعه برای داوطلبان غیر ایرانی هم توجه کنید. برخی از رشته ها و گرایش های در کارشناسی ارشد و کارشناسی ممکنه ممنوع باشن برای ما و همچنین برخی از مناطق که در مرحله ی انتخاب رشته بعد از شرکت در آزمون سراسری مهم هستند.

 

 

خب پروسه ثبت نام:

  1. اول وارد سایت سنجش بشید. سمت راست قسمت سراسری کلیک کنید.
  2. وارد صفحه ی (1) می شید که عکسشو در بالا گذاشتم. حالا روی گزینه ی ثبت نام آزمون سراسری سال 1399 کلیک کنید. سومین گزینه.
  3. حالا وارد صفحه ی (2)، تصویر زیر می شوید:

 

4. خب خیلی مهمه که تو این مرحله به توضیحاتی که داده توجه کنید. کامل توضیحاتو بخونید. 

5. خب حالا شما باید اول سریال اعتباری ثبت نام 12 رقمی که همون هزینه ی آزمون سراسری است رو پرداخت کنید. همچنین اگه می خواید تو گروه های دیگه هم آزمون بدید یا علاقمند به شرکت در انتخاب رشته های دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی هستید در این مرحله باید سریال اعتباری اش را بخرید. برای خرید این سریال:

  • در قسمت سمت راست، باکس منوی اصلی (توی عکس بالا) نگاه کنید. گزینه ی خرید سریال ثبت نام را بزنید.
  • خب وارد صفحه ی زیر می شوید:

 

  • سه تا گزینه هست. شما که می خواید تو آزمون کنکور ثبت نام کنید، گزینه ی دوم بزنید. 
  • حالا تایید و ادامه بزنید. وارد صفحه ی زیر می شوید:

 

  • اطلاعاتتون وارد کنید. اگه می خواید مثلا تو سه تا آزمون ریاضی و تجربی و زبان شرکت کنید، تو باکس اول باید تعداد رو سه تا بزارید و اگر میخواید فقط رشته خودتون کنکور بدید، همون تعداد یک دونه باید انتخاب کنید. حالا گزینه تایید و ادامه بزنید. حالا وارد صفحه ی روبرو شده و اطلاعاتتونو چک کنید و گزینه ی ادامه روند پرداخت بزنید.حالا وارد محیط پرداخت می شوید و اطلاعات کارتتونو وارد می کنید.

  • سپس در نهایت بعد از خرید به شما شماره سریال 12 رقمی می دهد. مثلا اگه سه تا خریدید سه تا شماره سریال 12 رقمی میده.
  • این شماره سریال نگه دارید.

6. حالا برمی گردیم به صفحه ی دو. قبل از اینکه گزینه ی تایید و ادامه بزنید، لازمه وارد سایت http://dipcode.medu.ir بشید. روی لینک کلیک کنید وارد ی سایت بشید. شما تو مرحله ی ثبت نام تو کنکور، لازمه کد سوابق تحصیلی بگیرید. دو تا کد سوابق تحصیلی داریم. یکی برای دیپلم یکی برای پیش دانشگاهی. چون شما الان پیش دانشگاهی یا همون پایه دوازدهم دارید می خونید، نیازی به گرفتن کد پیش دانشگاهیشو ندارید ولی کد دیپلمو باید بگیرید.وارید صفحه ی (3) سایت زیر:

 

 

7. حالا توضیحاتو بخونید و رد بشید و روی گزینه ی آبی رنگ در انتهای صفحه کلید کنید. " برای مشاهده سوابق و دریافت کد سوابق تحصیلی اینجا را کلیک کیند "

8. حالا وارد صفحه ی زیر می شید:

 

9. اطلاعاتتونو پر کنید. 

  • کد دانش آموزی همون کد 11 رقمیه که تو کارت دانش آموزی مدرستون نوشته شده.
  • کد منطقه تونو باید از روی اینجا پیدا کنید: http://92.242.195.126/searchsarasari/DepartmentEducation.aspx
    • مثلا تو باکس اسم استان می نویسید و کدی که مربوط به ناحیه ی مدرسه شما هست رو انتخاب می کنید مثلا 2532

 

  • کد مقطع همون متوسطه دوم بزنید. چون دیپلم تو متوسطه دوم هست.
  • تاریخ تولدتونو انتخاب کنید.
  • کد امنیتی بزنید و وارد صفحه ی روبرو می شوید.

10.حالا وارد صفحه ی 3 می شید و روی گزینه ی آبی آخر صفحه "برای مشاهده سوابق و دریافت کد سوابق تحصیلی اینجا را کلیک کنید" کلیک کنید. وارد صفحه ی مشخصات خودتون می شید:

 

11. اگه برای اولین بار وارد این صفحه می شید که الان اولین بارتونه، یک گزینه هست که برای تایید صحت اطلاعات شما در این جدول هست. توجه کنید اگه اطلاعاتتون درست بود اونو تایید کنید تا کد سوابق تحصیلی تون که یک عدد 17 رقمی هست براتون بیاد. 

نکته: اگر اطلاعاتتون اشتباه بود باید درخواست ویرایش بدید.

نکته: در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکل در روند ثبت نام می توانید با شماره 02636270059 (استان البرز) و 02636270061 (استان البرز) و 02636270062 (استان البرز) تماس گرفته و یا از طریق سیستم پاسخگویی اقدام نمایید. ساعت پاسخ گویی تلفنی از ساعت 8:30 صبح الی 12:30 و بعداز ظهر از ساعت 13:30 الی 15 بجز ایام تعطیل.

 

12. یک قسمت هم جا موند که باید بگم. یک کد دیگه هم ما اتباع باید بگیرم که اون کد پیگیری اتباع غیر ایرانی هست. اول میریم صفحه ی (2) قسمت سمت راست باکس اطلاعات مورد نیاز و گزینه ی "کد پیگیری اتباع غیر ایرانی" می زنیم.

  • وارد صفحه ی (4) زیر می شیم:

  • حالا اگه این کد ندارید ( که بار اولتونه و حتما ندارید )، گزینه ی دارای کد اختصاصی اتباع نمی باشم کلیک کنید. وارد صفحه ی زیر می شید:

  • خب کامل اطلاعاتی که خواسته را پر کنید. چند تا نکته ی خیلی مهم هست که باید بگم:
  • نکته 1: تمام عکس که می گیرید حجمشون باید زیر 100 کیلوبایت باشد. پس با فتوشاپ این کارو بکنید. تو این پست نحوه ی کاهش حجم عکسو گذاشتم: https://b2n.ir/619672
  • نکته 2: پس از انجام مراحل و زدن گزینه ی تایید و ادامه، حتما باید با صفحه ی زیر رو برو بشید و کدتونو بگیرید. اگر اخطار داد حتما یک جای کار را اشتباه انجام دادید و سایت مشکلی ندارد. مثلا من چند بار به اخطار برخوردم و فهمیدم که حجم عکس ها باید زیر 100 کیلوبایت آپلود بشه.

نکته مهم: کد اختصاصی شما یک کد 13 رقمی است. این کد بعد از 24 ساعت پس از تایید صحت اطلاعات شما صادر می شود. تا اون موقع شما از کد رسید سامانه اتباع سمت چپ استفاده کنید و پس از یک روز کد اختصاصی دریافت کرده و در جای کد رسید سامانه اتباع ویرایش کنید و بنویسید.

  • برای دریافت کد اختصاصی پس از یک روز، به صفحه ی (4) میرید، سمت راست گزینه ی مشاهده وضعیت می زنید و وارد صفحه ی زیر می شید:

  • حالا کد رسیدتونو می زنید و کد اختصاصیتونو تو قسمت سمت راست می بینید.

 

 

13. خب حالا میریم تو صفحه ی (2). الان دیگه گزینه ی "تایید و ادامه- گام بعدی" می زنیم.

 

14. خب حالا تو این صفحه نوع نظام آموزشی تون که جدیدیا 6-3-3 هستند و اونایی مثلا پیش دانشگاهی خوندن باید بزنن نظام سالی واحدی. الان اون سریال یا سریالایی که خریدید یکیشون تو باکس بنویسید و عبارت امنیتی هم بنویسید و تایید کنید.

نکته: اونایی که می خوان چند تا آزمون بدن باید برای هر آزمون جدا ثبت نام کنند و هر ثبت نام = یک سریال ثبت نام.

 

15. حالا وارد صفحه زیر می شید و با توجه به وضعیتتون گزینه ی اول یا دوم می زنید.

 

16. حالا گزینه ی تایید بزنید و وارد صفحه زیر می شوید:

 

17. تو این صفحه اطلاعاتتون وارد می کنید و گزینه بررسی و مشاهده می زنید. بعدش اطلاعاتتون در باکس زیرش نشون داده می شه.

 

18. حالا اگه اطلاعاتتون درست بود، تیک های سمت چپ اولین گزینه ها را انتخاب کرده و تایید و ادامه بزنید.

نکته: برای یافتن منطقه اخذ دیپلم به لینک روبرو مراجعه کنید: http://92.242.195.126/searchsarasari/DepartmentEducation.aspx

 

19. حالا تو مرحله ی بعدی باید عکستونو آپلود کنید. اول قسمت سمت چپ بخونید و بدونید که فرمت عکس JPEG باشه و حجمش زیاد نباشه ( کمتر از 100 کیلوبایت) عکستونو انتخاب کنید و ارسال بزنید.

 

نکته: مشخصات عکس مناسب

 

20. حالا وارد صفحه زیر می شوید. اینجا یک فرم باید پرکنید. دقیق و کامل. بعدش که پرکردید گزینه تایید بزنید تا در نهایت کد پیگری با رمزتونو دریافت کنید. این کد حتما حتما در یک جا نگه دارید که برای کنکورتون لازم خواهد شد.

نکته: اگه کد ها رو نمی دونید، لینک های آبی بغلشو کلیک کنید تا برید تو یک صفحه ی دیگه و بعدش کد منطقه یا بخش یا ... تونو از اون صفحه پیدا کنید.

نکته: یادتون نره که اگه با کد رسید سامانه اتباع این فرمو پر کردید، بعدا که کد اختصاصیتون اومد، از طریق صفحه ی 2 ویرایش اطلاعات بزنید و جای رسید، کد اختصاصی تونو وارد کنید.

نکته: تا تاریخ معین شده می توانید اقدام به ثبت نام و ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکورتون کنید.

نکته: اطلاعاتتونو حتما درست وارد کنید و اگر جایی نمی دونید از دوستان یا مدرسه بپرسید.

 

خب موفق باشید. امیدوارم کنکور به خوبی بدید و دانشگاه های تاپ قبول بشید. 

به انتخاب رشتتون خوب دقت کنید و حتما بر اساس علاقه اونو انتخاب کنید. علاقه علاقه علاقه حرف اولو میزنه. حتما اگر به رشتتون علاقه ندارید، تو ترمای سه یا دو یا حتی چهار تغییر رشته بدید. 

ما اتباع می تونیم چند بار کنکور بدیم پس اگه کنکور اول موفق نشدید، حتما برای کنکور بعدی برنامه ریزی کنید و از کتاب های کمک آموزشی و آزمون های آزمایشی استفاده کنید و کنکور بعدی با رتبه ی بالاتری قبول بشید. سعی کنید تو کتابخونه به صورت گروهی مطالعه کنید. حتما تو دانشگاه درساتونو به صورت گروهی مطالعه کنید که خیلی خیلی درستونو قوی می کنه.

 

  • ۹۸/۱۱/۲۰
  • hm

نظرات (۲)

سلام کد نظام وظیفه برای اتباع رو چیکار کنیم؟باید خالی بذاریم؟ 

سلام مرسی از نویسنده گرامی که وقت گذاشتن و راهنمایی های لازم برای ثبت اتباع رو نوشتن چون معمولا کافینت ها به بهانه ثبت نام کنکور برای اتباع هزیته های بیشتری رو نسبت به بقیع میگیرن .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی